Banner 980x90

Pētījums: 84% skolēnu vēlas lielāku skolas sasaisti ar reālo dzīvi

Skolēni ir ļoti prasīgi pret saviem skolotājiem un kopumā vērtē tos teju divas reizes kritiskāk, nekā skolotāji paši. Skolēni vēlas savās klasēs redzēt saprotošus pedagogus, spilgtas un ar labu humora izjūtu apveltītas personības. Turklāt skolotājiem jābūt aizrautīgiem un digitāli prasmīgiem inovāciju medniekiem, liecina "Samsung Electronics Baltics" un pētnieku grupas veiktais pētījums "Skolotājs 3.0".

Kā pilsētas informācijas portālu tīklu Pilseta24.lv informēja pētījuma autori, skolēni vērtējumā izcils skolotājs tos aizrauj un iedvesmo, veido labas attiecības ar skolēniem, lepojas ar savu profesiju un ir paraugs, kuram līdzināties. Vērtējot, kā skolotāji šodien atbilst viņu izvirzītajam ideālajam modelim, skolēni bijuši atturīgi un devuši vien 2,4 no 5 punktiem.

Skolotājiem šāds vērtējums varētu būt pārsteigums - viņi paši sevi novērtējuši ievērojami labāk - ar 4,1 punktu piecu punktu skalā.

Arī skolēnu prasības pret mācību saturu ir augstas - 84% skolēnu ir svarīgi saprast, kā mācību viela noderēs dzīvē, viņi sagaida, ka skolotāji izmantos reālus piemērus, organizēs tikšanās ar veiksmīgiem uzņēmējiem, politiķiem, dažādu jomu ekspertiem, lai parādītu skolas sola saikni ar darba tirgu.

Vissvarīgākais ir skolēns un viņa talanti

Skolēnu aptauja parāda, ka būtu jāpieaug nākotnes skolas lomai personības un talantu attīstībā. 68% kā nozīmīgu vai ļoti nozīmīgu atzinuši skolotāju spēju pielāgot mācības skolēnu individuālajām spējām un vajadzībām, 74% - prasmi saskatīt skolēnu stiprās puses un attīstīt talantus. Arī 77% skolotāju māku pielāgoties individuālām skolēnu vajadzībām atzinuši kā nozīmīgu vai ļoti nozīmīgu.

"Skolas darbības centrā jābūt skolēniem. Svarīgs mācību procesa mērķis ir palīdzēt skolēniem atklāt un attīstīt savas stiprās puses un intereses, gūt daudzveidīgu pieredzi. Tādēļ skolēnu vērtējumi, viņu vēlme tikt pamanītiem un saprastiem ir likumsakarīga. Svarīgi atzīmēt, ka individuāla pieeja ne vienmēr nozīmē īpašu, katram skolēnam piemērotu mācību programmu vai skolotāja individuālu darbu. To ir iespējams panākt, piedāvājot daudzveidīgus, izaicinošus uzdevumus, veidus, kā iegūt un parādīt savas zināšanas un prasmes, lielāku atbildību mācībās uzticot skolēniem," pētījuma datus komentē "Iespējamā misija" valdes locekle Zane Oliņa.

Izglītības eksperti un pasaules prakse rāda, ka mainās skolotāju loma  mūsdienīgam skolotājam ir jārāda ceļš uz zināšanām un jāiemāca mācīties, izmantojot diskusijas un pieņemot, ka nav viena pareizā atbilde. Skolotāji Latvijā jau tagad savu prasmi veidot diskusiju ar skolēniem kā līdzvērtīgiem sarunas partneriem ir novērtējuši visai augstu  83% uzskata, ka jau tagad ir prasmīgi diskusijas veidotāji. Savukārt skolēni ir kritiskāki  gandrīz puse skolēnu norādījuši, ka viņu skolotājiem šī prasme nepiemīt vai arī nav vārējuši to novērtēt.

Jaunā laikmeta skolotāji - digitāli prasmīgi inovāciju mednieki

Ja paši skolotāji gan savas digitālās prasmes, gan dažādu modernu metožu un tehnoloģiju pieietojumu mācībās vērtē kā pietiekamu, tad skolēni vēlētos, lai tehnoloģiju loma skolās pieaugtu. Skolotāji ir pārliecināti, ka jau patlaban pietiekami mācībās izmanto jaunās tehnoloģijas, kur tas ir lietderīgi, savukārt skolēni redz potenciālu izaugsmei šajā jomā.

Saskaņā ar pētījumu skolēni nepiekrīt skolotāju pašu vērtējumam, ka tie jau tagad pietiekami izmanto digitālos līdzekļus. Skolēni, iepretim skolotājiem uzskata, ka skolotāju pārliecība par digitālajām prasmēm būtu jāpalielina. Līdzīgi skolēni ievērojami lielākā mērā, nekā skolotāji uzskata, ka skolotājiem būtu jākāpina spēja atbalstīt skolēnu radošumu un inovatīvu domāšanu.

Apkopojot visu grupu respondentu atbildes izveidots Skolotāja 3.0 jeb izcila nākotnes skolotāja portrets. Skolotājs 3.0 ir saprotošs, pacietīgs un ar humora izjūtu, atbalsta skolēnu radošumu un inovatīvu domāšanu, parāda, kā mācītais noder dzīvē, eksperimentē ar dažādām mācību metodēm, ir digitāli prasmīgs inovāciju mednieks, atrod individuālu pieeju skolēniem un spēj saskatīt viņu talantus.

Balstoties uz pētījuma datiem izstrādāta "Samsung Skola nākotnei" bezmaksas apmācību programma "Skolotajs 3.0", kuras ietvaros augstākās raudzes pasniedzēji, treneri un mentori desmit Latvijas skolu komandām palīdzēs apgūt pārmaiņu vadību, līderību, digitālās prasmes un prezentācijas mākslu. Programma veidota tā, lai skolās ienāktu digitālajam laikmetam atbilstošas mācību metodes, savukārt skolotāji un direktori kļūtu par mūsdienīgas izglītības līderiem Latvijā. Skolu komandas no visas Latvijas var pieteikties programmai līdz 2015.gada 9.janvārim mājaslapā www.skolanakotnei.lv.

Pētījums "Skolotājs 3.0" veikts 2014.gada novembrī, un tā ietvaros kopumā tika aptaujāti 1243 respondenti. No tiem 329 bija vecāki, 629 skolēni un 285 skolotāji.

Dalies ar šo rakstu

Uz sarakstu
Pilseta24.lv neatbild pievienotajiem lasītāju komentāriem, kā arī aicina portāla lasītājus, rakstot komentārus, ievērot morāles un pieklājības normas, nekurināt un neaicināt uz rasu naidu, iztikt bez rupjībām. Lūguma neievērošanas gadījumā Pilseta24.lv patur tiesības liegt komentēšanas iespēju. Komentāros publicējamā teksta garums ir ierobežots līdz 1000 zīmēm. Nereģistrētiem lietotājiem ir aizliegta HTML un hipersaišu publicēšana!
Komentāri (0)